skip to Main Content
031-376 01 50 info@usec.se

Bestrid Nordic Secure

Just nu får vi många samtal från kunder som har blivit uppringda av ”Nordic Secure/Telefonhjälpen” (Chronia AB) och lurade att ingå avtal med dessa under förespegling att det är uSecurity som ringer och att ditt avtal ska ersättas med ett nytt, att uSecurity har gått i konkurs och/eller att Nordic Secure har tagit över uSecuritys fakturor. uSecurity ringer aldrig sådana samtal.

Om Nordic Secure har lurat dig kan vi hjälpa dig bestrida dem helt kostnadsfritt genom nedan formulär. Fyll i formuläret och tryck på Skicka min bestridan så kommer det felaktiga avtalet att bestridas. Du kommer att få en kopia på det mail som skickas till Nordic Secure som du sparar som ett kvitto på att avtalet är bestridet.

Detta innebär att Nordic Secure inte får skicka fler fakturor till dig. Vi tar även över kontakten med dem som ditt ombud, och om de försöker höra av sig till dig ska du alltid hänvisa dem till oss.

Vi kommer även att bestrida alla framtida fakturor som de skickar till dig.

Bestrid Nordic Secure

    Hej,

    Jag bestrider härmed alla former av avtal som ni påstår att jag har med er och önskar omedelbart att få ut eventuellt avtalsunderlag skickat till mig och till mitt ombud på ombud@usec.se.

    Svar emotses inom fem dagar från detta mailets utskick.

    Jag önskar även i ett separat mail att ta del av alla personuppgifter som ni har registrerade om mig enligt artikel 15 i den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR).

    Ni har enligt lag en månad på er att lämna ut dessa uppgifter.

    Du kommer att få en exakt kopia på meddelandet som skickas till Nordic Secure/Telefonhjälpen som ett kvitto på att ditt bestridande har nått bolaget.

    Genom att använda detta formulär godkänner du vår integritetspolicy. Tjänsten är kostnadsfri.

    Vad händer sen?

    På rekommendationer av Polisen ska alla som känner sig lurade av Nordic Secure/Telefonhjälpen anmäla detta till Polisen. Ring 114-14 för att anmäla Nordic Secure/Telefonhjälpen, uppge deras riktiga namn som är Chronia AB, samt på vilket sätt du anser att de har lurat dig. Läs mer om fordringsbedrägerier >

    Efter bestridandet ger vi Nordic Secure fem dagar på sig att svara. Om de inte har svarat inom den perioden har vi skäl att anse att avtalet är makulerat. Om de skulle skicka någon form av avtalsunderlag kommer våra jurister att gå igenom det och ta kontakt med dig för att diskutera om hur vi går vidare.

    Om Nordic Secure ignorerar ditt bestridande är avtalet ogiltigt och du behöver inte betala någon mer faktura från dem. Du behöver då bara informera oss om att de har skickat en faktura till dig, så bestrider vi den också.

    Var har Nordic Secure fått mina uppgifter från?

    Vi misstänker att dina uppgifter har stulits från det konkursade företaget Mobile Group / Telefonihuset AB. De flesta av dem som hört av sig till oss har vi tidigare företrätt mot just detta företag eller mot Teknikvännen, Ugg-lan, Säkerhetshjälpen och BillPay som skapades av samma huvudman. Denne blev sedemera dömd till 4 års fängelse för bl.a. grov penningtvätt och grovt fordringsbedrägeri.

    Ni har blivit stämda?

    En vanlig påtryckningsmetod som Nordic Secure/Telefonhjälpen har börjat använda sig av när du vill frångå deras avtal är att hänvisa till en tvist mellan uSecurity och KO som pågår för närvarande. Den handlar om 91 av våra 40.000 kunder som under åren 2020 och 2021 har valt att anmäla uSecurity eftersom att de bl.a. varit missnöjda med hur säljaren marknadsförde tjänsterna.

    Tvisten handlar inte om dina tjänster hos uSecurity utan om en av våra marknadsföringskanaler under 2020 och 2021.

    Det är givetvis beklagligt att några känt sig missnöjda med vår marknadsföring och alla ärendena är lösta för länge sen. Tvisten påverkar dig personligen lika lite som det påverkar dig att banken du är kund hos troligen har blivit dömda för penningtvätt. Om du känner dig missnöjd med uSecuritys hantering av något ärende ska du alltid kontakta vår kundombudsman på ombud@usec.se eller låta ARN pröva din sak.

    Det är ett civilrättsligt mål som ännu inte är avslutat och du kan läsa mer om det här >

    Viktigt att tänka på

    Du är aldrig skyldig att betala för något som du har blivit vilseledd till att beställa.

    Om du till exempel blivit vilseledd att tro att det var uSecurity som ringde dig när det i själva verket var någon annan har du blivit utsatt för bedrägeri, om du har betalat en faktura till Nordic Secure i tron om att det var uSecurity, eller bedrägeriförsök om du har fått en faktura från dem men inte betalat.

    Du ska alltid anmäla bedrägeribrott till Polisen, läs mer här >

    Back To Top