
Så hänger blufföretagen ihop – en kartläggning av Nordic Secure och historien om schnarelistan
De senaste veckorna har klagomålen strömmat in mot blufföretaget Nordic Secure (Chronia AB). Ett 20-tal kunder har valt att polisanmäla bedrägeriet och förundersökningar pågår i ärendet.
Om du har blivit utsatt kan du använda vårt webb-verktyg för att bestrida avtalet hos Nordic Secure/Telefonhjälpen. Du hittar verktyget här >
Vem är det då som ligger bakom denna verksamheten? Har verksamheten några kopplingar till andra tvivelaktiga verksamheter? Varför utsätts just du för telefonsamtal och SMS från detta företaget?
För att göra detta reportaget har vi gått igenom offentliga handlingar såsom polisförhör, rättegångar, anmälningar hos Konsumentverket och registerutdrag. Vi har även pratat med tidigare anställda och med personer som har kopplingar till och insyn i vissa delar av ärendet och genomfört en kartläggning med hjälp av offentliga uppgifter, källor till dessa finns längst ner.
Vi börjar med att titta på företaget bakom Nordic Secure. Chronia AB har en registrerad styrelseordförande, vi kan kalla honom för AK. Vi vet sedan tidigare att företaget satt i samma lokaler som Dom-kraft (Extend Sales Sweden AB) och att AK satt med i styrelsen för det gemensamt med Dom-kraft ägda företaget WayGroup, som också delade samma lokaler (8). Då gick verksamheten ut på att sälja ”hjälp med telefonabonnemang” eller ”hjälp mot säljföretag”. Det förekom redan då att verksamheterna riktade in sig på att lura våra kunder, bl.a. genom att utge sig för att var oss och få offret att swisha pengar till någons mobilnummer. Vi vet också att AK, företrädaren för Dom-kraft och företrädaren för Mobile Group arbetade för det hårt kritiserade företaget Phone Family runt år 2015 (9).
Med det sagt finns det tydliga kopplingar mellan dessa verksamheter, men hur har dessa företagen kunnat veta vem de ska rikta in sig på? Varför ger de sig på samma personer gång på gång? Vi börjar med att ta ett steg tillbaka för att se hur det hela började.
Bakgrund
Redan år 2019 arbetade Dom-kraft (Extend Sales Sverige AB) med att ”hjälpa” kunder som blivit utsatta för Mobile Group/Telefonihuset. Bolagets företrädare har många starka kopplingar till huvudmannen bakom Mobile Group som numera sitter i fängelse, troligtvis var de återförsäljare för dem. De har setts tillsammans på många bilder, bl.a. här där företrädaren för Dom-kraft dricker drinkar med Mobile Groups VD. Mobile Group gick sedermera gick i konkurs efter att ha fått över fem tusen anmälningar hos Polisen och Konsumentverket, och VD:n blev dömd till 4 års fängelse.
Verksamheten i Mobile Group gick ut på att säljare ringde upp och sa att man var från operatören 3 och skulle sänka offrets månadskostnad eller ”ta över” faktureringen för 3.. Istället för lägre kostnader fick offret ett nytt avtal med Mobile Group, oftast innehållande långa avbetalningar på billiga teknikprylar. Fakturorna såldes till finansbolag som Avarda eller Billmate som sedan drog in pengarna månadsvis. Detta innebar att Mobile Group på ett bräde kunde få in 20, 30 eller 40 tusen kronor från en lurad kund för något som kostade dem knappt någon tusenlapp att köpa in, och som kunden fick betala av i upp till 36 månader.
Tvärt emot vad många tror gick inte Mobile Group i konkurs p.g.a. antalet anmälningar, utan eftersom att Avarda och Billmate slutligen förstått att företaget var fult och valde att avsluta samarbeten med dem. Detta medförde att de snabba pengarna var slut och att Mobile Groups ställföreträdare fick ägna sig åt allt mer tvivelaktiga verksamheter, innan han slutligen häktades i november 2020 och dömdes efter att ha skickat ut fem tusen bluffakturor till Mobile Groups upparbetade kundlista.
Denna lista, som innehåller runt tio tusen kunduppgifter så som namn, telefonnummer och personnummer samt vad kunden blev pålurad av Mobile Group, har visat sig vara ett mycket lukrativt sätt för skrupulösa individer att kamma hem stora förtjänster. Moduset att ringa upp och erbjuda ”billigare” avtal eller att ”ta över” befintliga abonnemang hos andra företag är något som har hängt med efter Mobile Group.
Schnarelistan
Schnare är ett slangord och syftar på en köptorsk av alla de slag, med andra ord en individ som är enkel att lura. Mobile Groups kundregister har benämnts av personer som har haft tillgång till den som ”schnarelistan”, eftersom att den i princip bara består av människor som har fallit offer för Mobile Groups säljmetoder, och fått eller får hem fakturor av Avarda eller Billmate på de värdelösa avbetalningsköpen.
Listan har sedermera cirkulerat i olika sammanhang. Under rättegången mot företrädaren för Mobile Group framkom i ett av förhören att en av de medtilltalade haft kontakter och tagit emot betalningar av företrädaren för Dom-kraft (1). Chronia AB, som tidigare hette Telefonhjälpen i Sverige AB, startades 2019, var verksamma i samma lokaler som Dom-kraft och har haft som affärsidé att ringa upp kunder från listan och sälja ”hjälp” till dem, mot en kostnad på upp till flera tusen kronor per månad. När Mobile Group gick i konkurs 2020 öppnades dörrarna för storskaliga förtjänster.
Telefonhjälpens guldålder
2020 ökade försäljningen och omsättningen i Telefonhjälpen markant, från knappa 2 miljoner till nästan 12 miljoner kronor (2). Telefonhjälpen använde sig av samma metoder som Mobile Group genom ringa till det konkursade bolagets kunder och ”hjälpa” dem till lägre månadskostnader. Detta trots att Mobile Group redan hade ansökt om konkurs i Göteborgs tingsrätt. Fordringarna såldes sedan liksom i Mobile Group till olika finansbolag för att snabbt kunna få in pengar.
Under denna perioden började vi få in massvis med kunder som kände sig lurade och bedragna av Dom-kraft och Telefonhjälpen, bl.a. en som blev lurad att swisha sju tusen kronor till en privatpersons mobilnummer för att betala av en påstådd skuld.
Under en eftermiddag i slutet på 2020 kom två personer in till vårt gamla kontor och ville prata med vår VD Magnus Björkman. Personerna tyckte att uSecurity skulle sluta bestrida fakturor som Telefonhjälpen och Dom-kraft skickar ut. Det slutade med att Magnus förklarade att om en bestridan görs så är det på kundens uppmaning och inte på vår, och vi fortsatte givetvis att hjälpa drabbade kunder som behövde hjälp.
Någonstans vid slutet på 2020 flyttar Telefonhjälpen från de gemensamma med Dom-kraft hyrda lokalerna i Askim till Skövde. Det skar sig tydligen mellan AK och herrarna bakom Dom-kraft, och de valde att gå var sin väg.
Tystnad
Under 2021 och fram till november 2022 var det tyst från Telefonhjälpen. De bytte namn till Chronia AB kort efter flytten till Skövde och vi fick inte in ärenden från kunder som känt sig lurade. Företagets omsättning halverades under 2021 och kunderna slutade trakasseras av samtal och fakturor. Men hade verksamheten upphört med att lura kunder verkligen upphört?
Q.I.W.I Technologies AB
AK är även styrelseledamot för ett annat bolag, Q.I.W.I Technologies AB, som ska ägna sig åt utveckla, äga och driva mobila och fasta telefonnät. Under 2022 har bolaget mottagit 38 anmälningar hos Konsumentverket. (7) Vad säger anmälningarna? Vi har läst dem.
”Någon ringde och skulle hjälpa mig för att jag hade blivit lurad av Mobile Group” (3)
”Någon ringde och sa att han var från 3 och skulle sänka mina månadskostnader” (4)
Och så vidare.
Intressant i detta fall är att anmälningarna till Konsumentverket upphör i slutet på september 2022. I november börjar kunder att ringa in till vår kundtjänst angående att Nordic Secure påstår sig ha tagit över uSecuritys fakturor, och där är vi idag.
Nordic Secure
Den 22-10-28 registerar Chronia AB domänen nordicsecure.se (10). I samma veva börjar historien om kunder som känner sig lurade av Nordic Secure.
Vad kan man dra för slutsats av allt? Vi kan börja med moduset som företagen använder. De snarlika fraserna som upprepas av drabbade kunder om sänkta månadskostnader eller övertagna fakturor. Att det är samma kunder som blir uppringda gång på gång och lurade att ingå avtal under falska förespeglingar för att Chronia AB ska kunna tjäna snabba pengar på icke ont anande offer.
En positiv sak är att det inte längre verkar som om något finansbolag vill stå bakom denna typ av verksamheter (5). Det innebär att de har svårare att snabbt få in pengar och måste arbeta mer för att få kunderna att betala deras månadsfakturor. Därför är det viktigt att om man råkar ut för ett bedrägeri, att aldrig betala utan bestrida och anmäla eventuella brott.
Ni har blivit stämda?
En vanlig påtryckningsmetod som Nordic Secure/Telefonhjälpen har börjat använda sig av när du vill frångå deras avtal är att hänvisa till en tvist mellan uSecurity och KO som pågår för närvarande. Den handlar om 91 av våra 40 tusen kunder som under åren 2020 och 2021 har varit missnöjda med hur säljaren marknadsförde tjänsterna till dem. Det kan jämföras det med Nordic Secure, som bara förra veckan fick över tio anmälningar. (6)
Tvisten handlar dessutom inte om uSecuritys tjänster utan om en av våra marknadsföringskanaler under 2020 och 2021.
Det är givetvis beklagligt att några känt sig missnöjda med vår marknadsföring och alla ärendena är lösta för länge sen. Tvisten påverkar dig personligen lika lite som det påverkar dig att banken du är kund hos troligen har blivit dömda för penningtvätt. Om du känner dig missnöjd med uSecuritys hantering av något ärende ska du alltid kontakta vår kundombudsman på ombud@usec.se eller låta ARN pröva din sak.
Det är ett civilrättsligt mål som ännu inte är avslutat och du kan läsa mer om det här >
Har du blivit utsatt?
Vi finns här för dig som har blivit utsatt och kommer att hjälpa dig hela vägen om du råkar ut för Nordic Secure eller något liknande. Det är alltid lättare för oss som kan se helheten att veta vilka åtgärder som behöver tas för att på bästa sätt skydda dig från oseriösa aktörer och andra bedrägerier. Vi kommer att fortsätta vårt arbete nu och i framtiden för att alltid se till att du är skyddad från vardagsbrotten. Och för att du ska kunna lägga energin på dina egna saker.
Om du anser att Nordic Secure har vilselett dig att beställa och/eller betala något ska du anmäla det till Polisen genom att ringa 114 14.
För att hjälpa dig mot Nordic Secure/Telefonhjälpen har vi skapat ett verktyg där du kan bestrida avtalet som du har blivit pålurad. Du hittar det här >
–
Källor
(1) Framgår i ett förhör med en kollega till huvudmannen i Mobile Group i Göteborgs Tingsrätt i mål B18700-20, ljudfil 32059583, tid 00:57:25
(2) https://www.allabolag.se/5592095615/chronia-ab
(3) Anmälan till Konsumentverket 21/26936
(4) Anmälan till Konsumentverket 22/16971
(5) I de anmälningar vi har fått in framgår att de använder en faktureringstjänst som heter Billecta
(6) Anmälningar till Konsumentverket mot Nordic Secure/Chronia AB i Konsumentverkets diarium
(7) Anmälningar till Konsumentverket mot Q.I.W.I Technologies AB i Konsumentverkets diarium
(8) Registerutdrag från Merinfo.se
(9) Framgår av bilder på sociala medier, här (AK) och här (dom-kraft).
(10) Framgår av en sökning efter domänen hos Internetstiftelsen, https://internetstiftelsen.se/sok-doman/
Värdelösa människor