skip to Main Content
031-376 01 50 info@usec.se

Id-kapning – så gör tjuvarna för att kapa din identitet

Att få sin identitet stulen, det vill säga råka ut för en id-kapning, har blivit allt vanligare.

Det kan gå fort och följderna kan bli katastrofala för den som som drabbas.

Det här är bedragarnas vanligaste metoder.

 

Svenskarna utför allt fler ärenden på nätet. Det är smidigt men innebär även en ökad risk att få din identitet kapad.

Hur går då id-kaparna tillväga? Här är de 5 vanligaste metoderna bedragarna använder sig av och hur skydar dig mot att dem.

1. Mejl från kända företag kan vara phishing

De flesta har nog fått mejl där avsändaren ser ut att vara ett välkänt företag. Det kan handla om att erbjudande att varor till extremt låga kostnader eller besked om att du vunnit presentkort eller biljetter till ett evenemang.

Bedragarna uppmanar dig att fylla i dina personuppgifter och bankkortsuppgifter antingen direkt i mejlet eller på en falsk webbsida. Mejladressen kan se professionell ut, och det är så klart även syftet – att skapa förtroende. Med hjälp av de uppgifter du lämnar ut kan id-kaparna sedan ta lån i ditt namn och beställa varor, något som kallas phishing.

Ett knep för att inte gå i fällan är att kolla upp avsändaren på mejlet. Är det från Ikea ska det också komma från företagets domän. Är du fortfarande osäker så kontakta företaget själv. Då vet du att du pratar med rätt personer. 

2. ”Banktjänstemän” kapar ditt bank-ID med ett telefonsamtal

De har de senaste åren inträffat flera fall där ”banktjänstemän” ringt upp bett personer slå in sina bank-id-koder för att identifiera dig. Du kan även kontaktas via mejl eller sms. Att gå med på det innebär att du omedvetet godkänner skapandet av ett nytt bank-ID så lämna aldrig ut den typen av uppgifter. En bank skulle i stort sett aldrig be dig lämna ut den typen av uppgifter över telefon. Är du tveksam, be om att få ringa upp. Ring dock inte upp det telefonnummer som ”banktjänstemannen” uppger utan kontakta bankens kundtjänst. Numret hittar du på bankens hemsida.

3. Bedragare stjäl din post – och din identitet

Det är inte bara via mejl, sms och telefonsamtal som id-kaparna slår till. Att stjäla post från brevlådor, och på så sätt komma över person- och bankuppgifter, är något som drabbat många. Det är speciellt vanligt under storhelger som till exempel jul, påsk och midsommar eller i semestertider när många är bortresta och inte tömmer sin brevlåda. 

För att hitta rätt person brukar id-kapare kolla upp personens ekonomiska status. Det är lätt gjort genom att olika myndigheter och få information om betalningsanmärkningar och inkomst. Sköter du din privatekonomi, har stabil inkomst och bra kredithistorik är är du i farozonen eftersom det innebär att det då blir lättare att nya lån och handla på kredit i personens namn. Med hjälp av dina personuppgifter kan bedragarna även göra en adressändring så att de i i fortsättning får din post.

Så här kan du skydda dig:

 Ett enkelt sätt att undvika det här är att ha en brevlåda med lås eller göra ett uppehåll och lagra din post när du är bortrest. 

 Med Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs med e-legitimation. Tjänsten är gratis och utförs på Skatteverkets hemsida.

 Med Adressändrings e-tjänst Adresslåset. Genom att låsa din adress skyddar du dig mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post. Har du låst din adress kan beställningar enbart bekräftas med ditt BankID. Tjänsten är kostnadsfri och utförs på Adressändrings hemsida.

4. Se upp för falska Facebook-vänner

Många id-kapningar sker via Facebook och Messenger. En ”vän” hör av sig och säger att hans/hennes bankdosa är trasig och behöver hjälp med en kod till den egna internetbanken. ”Vännen” är dock en bedragare som kapat din riktiga väns konto och när denne får koden kan han eller hon sedan komma åt dina konton och länsa dem.

Det är vanligt att bedragaren innan tagit reda på offrets personnummer och även kollat in det kapade Facebook-kontots meddelanden och uttrycker sig precis som den äkta vännen. För att förhindra det här ska du aldrig lämna ut dina bankuppgifter via Facebook eller Messenger.

Källa: Expressen

För hjälp, se uSeucirtys ID-assistans. Läs mer >>

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top