skip to Main Content
031-376 01 50 info@usec.se

Skulle sälja jacka – blev av med 18.000 kronor

Solbergabon Helene Fagerberg skulle sälja en jacka – men råkade ut för en bedragare.
På bara några minuter var hennes konton länsade.
– Det kändes som en smäll i huvudet.

Solbergabon Helene Fagerberg la ut en annons på Facebook för att sälja en jacka den 4 oktober. Ganska snabbt blev hon kontaktad av en man som kallade sig Oskar och som var intresserad av att köpa jackan.

– Han var väldigt artig och trevlig hela tiden. Han ville att jag skulle skicka jackan och sa att han skulle swisha pengar för jackan och frakt.

Helene Fagerberg vill varna andra. ”Man tror ju att bank-id är säkert”, säger hon.

Men ganska snart uppstod problem. ”Oskar” påstod att det inte funkade att swisha till Helene Fagerberg och bad henne höja sin beloppsgräns.

När inte heller det fungerade skrev ”Oskar” att han skulle prova att swisha pengarna från sitt företag.

– Sedan skrev han att han råkat swisha en nolla för mycket, 18 000 i stället för 1 800 kronor.

Trots att Helene Fagerberg var tveksam loggade hon in med bank-id – då kunde ”Oskar” ta sig in på hennes bankkonto.

Bedragaren hade tagit reda på Helene Fagerbergs personnummer och därmed hennes kontonummer. När Helene försökte logga in på sin bank med sitt bank-id tog sig bedragaren in på kontot före henne och flyttade pengar mellan hennes konton.

– Jag såg att det låg för mycket pengar på kontot och swishade 18 000 kronor till honom.

Bara några minuter efter att pengarna förts över till ”Oskar” förstod Helene Fagerberg att hon blivit lurad och ringde banken – men för sent. Alla Helenes besparingar var borta.

– Det kändes som en smäll i huvudet.

Helene Fagerberg är sjukskriven från sitt jobb på en nattöppen förskola och har svårt att spara ihop pengar.

– Jag har aldrig haft någon buffert. Jag hade äntligen sparat ihop pengar. Och så händer det här. Hur kan man?

För att klara räkningarna tvingas Helene Fagerberg låna av släkt och vänner.
Solbergabon Helene Fagerberg blev bedragen på 18 000 kr på ett swishbedrägeri där hon blev kontaktad av en person som svarade på en av hennes annonser i en köp/sälj-grupp på facebook.

Banken vill inte ta något ansvar för transaktionen, utan anser att Helene Fagerberg varit oaktsam. Nu har hon anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Helene Fagerberg har polisanmält bedrägeriet. Banken vill inte ta på sig något ansvar och inte heller Helenes hemförsäkring täcker de förlorade pengarna.

Efter bedrägeriet genomförts försvann ”Oskars” profil på Facebook och telefonnumret stängdes av.

Nu har Helene Fagerberg anmält ärendet till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

– Det är en säkerhetsrisk, man tror ju att bank-id ska vara säkert.

Enligt polisen har också Swish blivit en vanlig metod för bedragare att lura till sig pengar.

– Vi har sett flera liknande fall där framför allt äldre personer blivit måltavla för bedragare. Bedragarna är väldigt skickliga i det sociala spelet och verkar så trovärdiga att de förmå andra att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank, säger Agneta Massaro, chef på bedrägerigruppen i ett pressmeddelande.

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top